Zo heb je altijd inspiratie om een nieuwe blog te schrijven

Je hebt jezelf voorgenomen om elke twee weken een nieuwe bijdrage te posten op je blog. En elke twee weken zit je met de handen in het haar, want waarover moet je het nu alweer hebben? Zonder enige inspiratie surf je naar de blogs van de concullega’s om vervolgens een variant – om niet te zeggen: een flauw afkooksel – neer te pennen van wat je daar hebt gevonden. Je neemt je voor om over de volgende blog-bijdrage beter na te denken… wat natuurlijk niet gebeurt en waarna de hele lijdensweg zich herhaalt. Klinkt herkenbaar?

Wat als ik je zeg dat je dit perfect kan vermijden? Zo pak ik het aan.

1/ Laat geen ideeën wegglippen

I hate to break it to you… maar inspiratie kan je niet sturen. Als je nú een artikel moet schrijven en nú inspiratie nodig hebt voor een originele invalshoek, dan is de kans groot dat er helemaal niets komt. Goede ideeën komen soms komen op de meest onverwachte momenten je brein binnen gewalst. Als dat gebeurt, schrijf ze dan meteen neer zodat je het niet vergeet. Zelf houd ik alle ideeën nog heel old fashioned bij in een bullet journal.

Om te vermijden dat ik ideeën vergeet omdat ik mijn journal niet bij de hand heb, gebruik ik de Braintoss-app op mijn smartphone (tja, die heb ik altijd op zak). Met die app kan je korte notities of spraakberichten maken en die naar je mailbox sturen. Wanneer ik later achter mijn laptop zit en ook mijn journal naast me ligt, dan pen ik het daar neer. Zo heb ik altijd een mooi overzicht van al mijn ideeën. Ik moet er dan maar eentje uitpikken wanneer het tijd is om een blog te schrijven. 

2/ Vertrek vanuit de mensen om je heen 

De inspiratie voor deze blog komt van een gesprek dat ik had met een bevriende advocate over de blogposts die ze schreef. Of beter gezegd: die ze moest schrijven. Op het kantoor waar ze werkte, was het haar taak om elke vrijdag een nieuwe blog online te zetten. En elke vrijdagnamiddag opnieuw had ze geen idee waarover ze deze keer moest bloggen. Ik vertelde haar hoe ik dat aanpakte, om achteraf te beseffen dat zij zeker niet de enige was die hiermee worstelde. Wat ik haar toen vertelde, is uiteindelijk ook deze blog geworden.

Luister dus goed naar de mensen om je heen – klanten, collega’s, vrienden – om te weten waarmee ze worstelen of wat hun bezorgdheden zijn. Vaak is dat een uitstekend uitgangspunt voor een blogpost die iedereen wil lezen.

3/ Gebruik je eigen emoties 

De beste teksten vertrekken vanuit een emotie. Ook wat er in jouw professionele leven gebeurt, roept emoties op. Gebruik die. Over welke evolutie in de sector maak je je kwaad? Wanneer heb je je de laatste keer serieus geërgerd aan een klant? Of wat heeft jou net heel blij gemaakt? Als die zaken bij jou zo’n heftige emoties oproepen, dan zullen die bij anderen ook een gevoelige snaar raken. En dat is precies wat je nodig hebt om gelezen te worden.

4/ Zoek een actuele kapstok

Bloggen doe je niet (alleen) voor jezelf. Je wilt ook dat mensen jouw boodschap lezen. Door in te spelen op de actualiteit vergroot je de kans dat mensen jouw blogpost nú willen lezen. De blogs van successieplanners en vermogensbeheerders staan vol met evergreens, dat zijn artikels die je op elk moment uit de schuif kan halen. Je kent ze wel: ‘Zo stel je een testament op’ of ‘5 tips om het juiste beleggingsfonds te kiezen’. Maar die artikels zijn alleen maar relevant wanneer je op het punt staat een testament te maken of een beleggingsfonds zoekt om in te investeren. Je trekt daarentegen de aandacht van veel meer mensen als je een actuele insteek vindt.

Zo las ik laatst een blogpost van een advocate die de scheidingsperikelen van Kanye West en Kim Kardashian aangreep om te bloggen over de alimentatiewetgeving in ons land. Zo’n actuele twist trekt meteen de aandacht en vergroot de kans dat meer mensen jouw blogpost lezen. En dat is toch wat je wilt, neen?

Vorige
Vorige

Ik wil bankiers zien headbangen

Volgende
Volgende

De zoektocht naar mijn rode draad: 4 lessen